„Akademia Młodego Odkrywcy” kolejne spotkanie
Witamy ponownie, w dniu 16 marca 2023 roku odbyły się trzecie zajęcia w ramach projektu „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie rozwijający zainteresowania z fizyki i chemii pod opieką swoich nauczycieli zachwycili uczniów klasy 3b doświadczeniami związanymi ze zjawiskami dotyczącymi magnetyzmu.
Magnetyzm – zespół zjawisk fizycznych związanych z polem magnetycznym, które może być wytwarzane zarówno przez prąd elektryczny, jak i przez materiały magnetyczne.
Na początku uczniowie klasy 3b zapoznali się z prezentacją multimedialną przygotowaną przez osoby prowadzące spotkanie, z której dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy na temat magnesów i ich właściwości. Obejrzeli doświadczenia przygotowane przez uczniów klas ósmych. Przyszedł czas na sprawdzenie wiedzy – uczniowie 3b odpowiadali na pytania sprawdzające ich wiedzę z tego zakresu odpowiadając na następujące pytania: Powiedźcie jakie przedmioty przyciąga magnes? Jak zbudowany jest magnes? Jak ze sobą oddziałują magnesy? Gdzie wykorzystujemy magnesy? Ile magnes ma biegunów? Czy można je od siebie oddzielić?
Uczniowie klasy 3b uczestniczący w doświadczeniach, przygotowanych przez ich starszych kolegów i pod ich opieką, poznali Co przyciąga magnes? przeprowadzając samodzielne, luźne obserwacje: dzieci otrzymały po jednej sztabce magnesu i sprawdzały, które przedmioty w ich otoczeniu są przyciągane przez magnes, a które nie. Następnie dzieci obserwowały pole magnetyczne wytwarzane przez magnes i jego oddziaływanie na opiłki żelazne umieszczone
w przezroczystych pojemnikach, obserwując przez osłonę i podając sobie z ręki do ręki opakowania. Magnes przyciąga je w ciekawy sposób ponieważ wytwarza specjalne „pole magnetyczne”, niewidoczne dla nas, a jak mogli zaobserwować uczniowie działające na opiłki żelazne. Dzieci mogły przeprowadzić doświadczenia z magnesami neodymowymi i odpowiedzieć na pytanie, które magnesy są silniejsze i czy mogą oddziaływać np. przez ławkę.
Następnie przyszedł czas na zabawę magnesami: rybak – wędka z magnesem i rybki ze spinaczami, kto szybciej wyłowi większą liczbę rybek; następnie sprawdzenie czy można wyciągnąć przedmiot wykonany ze stali z wody bez zamoczenia ręki: wrzucenie spinaczy do przeźroczystej plastikowej miski z wodą po czym sprawdzenie czy magnes przyłożony do krawędzi miski potrafi przyciągnąć spinacze; motyle – motylki przygotowane wcześniej przez uczniów klasy 8, które dzieci samodzielnie kolorują i przyczepiają spinacze, labirynt – zadanie polegało na przesuwaniu magnesu pod kartką papieru i obserwacji jak motylki poruszają skrzydełkami. Ostatnie doświadczenie polegało na malowaniu farbami na talerzykach przy pomocy magnesów.
Pokaz przygotowany przez uczniów rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii, pod opieką nauczyciela chemii Katarzyny Łukomskiej i fizyki Małgorzaty Basa, został po raz kolejny przyjęty z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci z klasy 3b.

















