Uczniowie klas 7 i 8 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu mieli okazję uczestniczyć w ciekawej wycieczce „Historia i tradycja sił powietrznych oraz pokazy z fizyki”. W słoneczny i ciepły wrześniowy dzień – 25.09.2024 roku nasi uczniowie wyruszyli ze szkoły, aby uczyć się w terenie. Podczas wyjazdu mieli możliwość zwiedzania Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Misją placówki jest upowszechnianie wartości historycznych związanych z dziejami oręża polskiego, w szczególności z historią i tradycją sił powietrznych, broni przeciwlotniczej, popularyzacja wiedzy o polskiej historii wojskowości oraz promowanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Byliśmy również w jedynym w Polsce i Europie MUZEUM NIETYPOWYCH ROWERÓW w miejscowości Gołąb. Zwiedzający mogli obejrzeć a nawet osobiście wypróbować rowery poziome, rowery cyrkowe i inne nietypowe rowery. Młodzieży największą frajdę sprawiała jazda na rowerach. Po raz kolejny uczestniczyli w 64 POKAZACH Z FIZYKI na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Po raz pierwszy uczestniczyli w pokazach chemicznych organizowanych przez Wydział Chemii UMCS. W czasie wycieczki uczniowie wykonywali zdjęcia wykorzystując aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
W piątkowe popołudnie 27 września w szkole przy ulicy Kierzkowskiej spotkali się uczniowie, rodzice, nauczyciele i zaproszeni goście, aby wspólnie świętować nadejście jesieni. Po raz kolejny odbył się Festyn Jesienny, w czasie którego zaprezentowane zostały pokazy fizyczno-chemiczne przygotowane i prezentowane przez uczniów klasy VIIf i VIIIf pod kierunkiem p. Małgorzaty Basa oraz p. Katarzyny Łukomskiej.
We wrześniu i październiku na lekcjach chemii podczas realizacji tematów: „Gęstość substancji”, “Kwas siarkowy (VI) i kwas siarkowy (IV), kwasy tlenowe – doświadczenia”, oraz „Przykłady innych kwasów tlenowych – doświadczenia”, uczniowie poznali właściwości fizyczne i chemiczne wybranych kwasów, oraz dokumentowali proces prowadzenia doświadczeń chemicznych wykorzystując do tego celu aparat fotograficzny z zestawu „Laboratoria przyszłości”.
W październiku i listopadzie na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia w ramach tematu „Proces dysocjacji elektrolitycznej kwasów”, oraz „Odczyn roztworu, skala pH”. W tym celu zbudowaliśmy obwód elektryczny z elektrod miedzianych, diod LED, oporników, baterii i przekaźnika. „Sprzęt pomiarowy” zbudowany został z elementów zestawu Forbot, zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. który pozwolił nam zbadać zjawisko przewodzenia prądu w wodzie.
W październiku uczniowie klasy 8a rozwijający zainteresowania z chemii i fizyki rozpoczęli swoją przygodę z projektem „Laboratoria przyszłości’ oraz „Akademią Młodego Odkrywcy”. Uczniowie klasy 8a będą przygotowywać i prezentować doświadczenia dla dzieci z klasy 3b. W czasie zajęć uczniowie uwieczniają swoje działania przy użyciu aparatu, otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
W październiku na lekcjach fizyki w klasach 8 zostały wykorzystane zestawy do elektroniki do pomiaru napięcia, natężenia i oporu elektrycznego oraz do budowy prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie poznali zasady dokonywania pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących prąd elektryczny. Samodzielnie sprawdzili jakie różnice wynikają z połączenia odbiorników energii elektrycznej szeregowo i równolegle. Zestaw podstawowych elementów z elektroniki zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził naszych uczniów w świat elektroniki.
Również uczniowie klas siódmych w październiku wykorzystali aparat fotograficzny do wykonania zdjęć w czasie zajęć, podczas których wyznaczali doświadczalnie ciężar ciała za pomocą siłomierza oraz badali zależność wskazania siłomierza od masy użytych obciążników.
Tematem pierwszego spotkania Akademii Młodego Odkrywcy, które odbyło się 22 października była ciecz nienewtonowska. Z wykorzystaniem tej cieczy wykonaliśmy szereg doświadczeń. Uczniowie klasy 8a przygotowali i przedstawili prezentację dotyczącą właściwości i zastosowania cieczy nienewtonowskiej. Ciecz nienewtonowską sporządziliśmy poprzez zmieszanie w odpowiednich proporcjach mąki ziemniaczanej i wody. Dzieci z klasy 3b pod opieką starszych kolegów badały reakcje cieczy na różne bodźce przez nich wytwarzane i obserwowały zachowanie się cieczy. Ciecz nienewtonowska to świetna zabawa sensoryczna dla wszystkich dzieci małych i dużych, rozwija motorykę małą, koncentrację uwagi i sprawność, oraz motywuje dzieci do poznawania świata chemii i fizyki. Uczniowie klasy 3b byli bardzo zaangażowani i chętnie wykonywali przygotowane doświadczenia.
W listopadzie na lekcjach fizyki uczniowie klas 8 kontynuowali swoją przygodę z zestawem do elektroniki, dzięki któremu zbudowali prosty obwód elektryczny składający się z diody, opornika, źródła prądu, przewodów a wszystkie elementy umieszczali na płytce stykowej. Dokonywali pomiaru napięcia i natężenia prądu oraz oporu elektrycznego wykorzystując miernik uniwersalny. Poznali zasady określania rezystancji opornika na podstawie oznaczeń umieszczonych na elemencie a następnie sprawdzali czy ich obliczenia są zgodne z dokonanymi pomiarami. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził po raz kolejny naszych uczniów w świat elektroniki.
W dniu 19 listopada 2024 r. uczniowie klasy 8B wraz z nauczycielkami chemii i fizyki przygotowali grę dla uczniów naszej szkoły. Celem było uczczenie Europejskiego Dnia Wynalazcy, który obchodzony jest 9 listopada. Uczniowie klasy 8b przybliżyli ważne osiągnięcia: Mikołaja Kopernika, Marii Skłodowskiej-Curie, Thomasa Edisona i Nikola Tesli. Na podstawie przygotowanego przebrania, atrybutu kojarzącego się z poszczególnymi odkryciami i krótkiej notatki, prezentowali klasom poszczególnych naukowców. Osoba, która najszybciej odgadła prezentowanego wynalazcę otrzymywała słodki upominek.
W grudniu i styczniu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których badali wzajemne oddziaływanie magnesów oraz oddziaływanie magnesów na żelazo i inne materiały magnetyczne, opisywali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu, podając czynniki zakłócające jego prawidłowe działanie. Posługiwali się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi. Doświadczalnie demonstrowali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu.
W grudniu uczniowie klas siódmych wykorzystali aparat fotograficzny do wykonania zdjęć w czasie zajęć, podczas których dokonywali pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza, przeprowadzali doświadczenia ilustrujące prawo Archimedesa oraz badali doświadczalnie warunki pływania ciał.
W grudniu na lekcjach chemii podczas realizacji tematów: „Reakcje strąceniowe”, oraz Reakcje wodorotlenków metali z tlenkami niemetali”, uczniowie dokumentowali proces prowadzenia doświadczeń chemicznych wykorzystując do tego celu aparat fotograficzny z zestawu „Laboratoria przyszłości”.
Na kolejnych zajęciach uczniowie klas 8 wykonywali doświadczenie Oersteda i przedstawiali wnioski. Przeprowadzali doświadczenia badając zależność magnetycznych właściwości zwojnicy od obecności w niej rdzenia z ferromagnetyku oraz od liczby zwojów i natężenia prądu płynącego przez zwoje. Po przeprowadzeniu doświadczeń opisywali budowę i działanie elektromagnesu oraz ich praktyczne wykorzystanie. Demonstrowali również zasadę działania silnika elektrycznego prądu stałego.
28 stycznia 2025 roku odbyły się II zajęcia w ramach innowacji „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie rozwijający zainteresowania z fizyki i chemii pod opieką swoich nauczycieli zachwycili uczniów klasy 3b doświadczeniami związanymi ze zjawiskami dotyczącymi magnetyzmu. Na początku uczniowie klasy 3b zapoznali się z prezentacją multimedialną przygotowaną przez uczennice klasy 8a, z której dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy na temat magnesów i ich właściwości. Obejrzeli doświadczenia przygotowane przez uczniów klas ósmych. Uczniowie klasy 3b poznali Co przyciąga magnes? Następnie dzieci obserwowały pole magnetyczne wytwarzane przez magnes i jego oddziaływanie na opiłki żelazne umieszczone w przezroczystych pojemnikach. Magnes przyciąga je w ciekawy sposób ponieważ wytwarza „pole magnetyczne”, niewidoczne dla nas, a jak mogli zaobserwować uczniowie działające na opiłki żelazne. Dzieci mogły przeprowadzić doświadczenia z magnesami neodymowymi i odpowiedzieć na pytanie, które magnesy są silniejsze i czy mogą oddziaływać np. przez ławkę, rękę. Następnie przyszedł czas na zabawę magnesami: magnetyczny labirynt – zadanie polegało na przesuwaniu magnesu pod kartką papieru na której znajdował magnetyczny przedmiot. Jak wyłowić przedmiot z wody nie zamaczając rąk. Ostatnie doświadczenia polegały na malowaniu farbami na talerzykach przy pomocy magnesów, oraz budowanie figur z klocków magnetycznych.
Pokaz przygotowany przez uczniów rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii klasy 8a, pod opieką nauczyciela chemii Katarzyny Łukomskiej i fizyki Małgorzaty Basa, został po raz kolejny przyjęty z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci z klasy 3b.