


Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem Programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego do kształtowania wśród młodego pokolenia kompetencji przyszłości tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Z pozyskanych środków w naszej szkole zakupiono następujący sprzęt:
1. Drukarki 3D
2. Zestaw filamentów
3.Zestawy mikrokontrolerów z czujnikiem Ardiuno
4.Zestawy do elektroniki FORBOT
5. Aparat
6. Statyw
7.Oświetlenie do realizacji nagrań
8. Gimbal,
9.Lutownice
10.Mikrofon kierunkowy z akcesoriami RODE MS Pair,
11.Roboty edukacyjne – zestawy klocków Abilix Krypton 2
Wyposażenie to zostanie wykorzystanie na lekcjach języka polskiego, informatyki, fizyki, chemii oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, a także kół zainteresowań. Zakupiony sprzęt uatrakcyjni naukę i pozwoli uczniom rozwijać zdolności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji, dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.






Laboratoria przyszłości – czerwiec 2023
W czerwcu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas prezentacji doświadczeń z zakresu optyki. Prezentowali zjawisko odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków, rozszczepienie światła białego w pryzmacie na poszczególne barwy. Doświadczalnie wyznaczali ognisko soczewki skupiającej i rozpraszającej. Uczniowie posługiwali się pojęciami krótkowzroczności i dalekowzroczności; opisując i prezentując rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku.
Aparat fotograficzny wykorzystywany był także na zajęciach w klasach młodszych. Uczniowie klasy 2 tworzyli przepiękne zdjęcia w plenerze, pierwsze oznaki lata.
Na lekcjach chemii uczniowie klas 7 wykorzystali zestaw do elektroniki FORBOT. Z elementów elektronicznych zbudowany był przerzutnik astabilny. Układ wykorzystany był do sprawdzania przewodzenia prądu przez roztwory wodne zasad. Pod wpływem wody cząsteczki zasad ulegają dysocjacji jonowej.
Zestawy do budowania robotów, tym razem zagościły na lekcjach informatyki. Uczniowie klas 8 z zapałem tworzyli niezwykłe konstrukcje, rozwijając przy tym kompetencje przyszłości takie jak: kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy współpracy w grupie.










Laboratoria przyszłości – maj 2023
Podczas zajęć informatyki stale poszerzamy naszą wiedzę z zakresu budowania i programowania robotów Abilix. Zestawy, którymi dysponujemy pozwalają nie tylko realizować ciekawe projekty, ale także pozwalają na doskonalenie umiejętności pracy w grupie, planowania pracy i współpracy z innymi. Efektem są nasze roboty. Podczas programowania czasami ujawniają się błędy konstrukcyjne robota i wymaga to korekty. To też cenne umiejętności: testowania i korygowania błędów.
Wykorzystując drukarkę 3D poznajemy proces druku czy obsługi drukarki. A aparat fotograficzny wykorzystywany jest nie tylko w czasie zajęć szkolnych, ale także wycieczek, wyjść czy naszego festynu.
W czasie zajęć rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii w dniu 11 maj 2023 roku uczniowie klas 8 poznali najnowszą aktualizację programu Tinkercad. Wykonywali ćwiczenia wykorzystujące poznaną na zajęciach opcję Sim Lab. Dzięki tej nowej funkcji można wprawić przygotowane projekty w ruch. Jest to miejsce do zabawy podczas nauki koncepcji STEAM. Każdy projekt 3D można wykorzystać w Sim Lab, klikając ikonę spadającego jabłka. Materiały będą zachowywać się inaczej w symulacji, wpływając na wagę, sprężystość i zdolność przesuwania się podczas kontaktu. Uczniowie wykonali dwa projekty pt.: Domino i Dźwignia dwustronna – huśtawka. Przygotowane zadania były symulacjami praw z fizyki.
Indywidualne pokazy doświadczeń. Podczas lekcji chemii i fizyki uczniowie kl. 8b i 8d, prezentowali samodzielnie przygotowane doświadczenia, „Pasta do zębów dla słonia”, „Wulkan” , „Sole”.
”Akademia Młodego Odkrywcy” – pokazy na festynie rodzinnym.
W dniu 29 maja 2023 podczas Festynu Rodzinnego odbyły się pokazy chemiczno – fizyczne. Doświadczenia prezentowali uczniowie klas 8 uczestniczący w projekcie „Akademia Młodego Odkrywcy”.
Wykonywane były doświadczenia:
Bańka w Bańce, Wulkan, Ciecz nienewtonowska, Jajko w butelce, Napięcie powierzchniowe.






Laboratoria przyszłości – kwiecień 2023
W kwietniu na informatyce oraz kole CMI wykorzystywaliśmy drukarkę 3D oraz zestawy do budowania robotów. Uczniowie naszej szkoły uczyli się jak zakładać i wprowadzić filament, kalibrować urządzenie i poziomować stół. Po zapoznaniu z drukarką i oprogramowaniem uczniowie przeszli do wydrukowania gotowych projektów na drukarkę. Klasy młodsze używały na zajęciach aparat fotograficzny oraz mikrofon. Na lekcjach techniki uczniowie wykorzystywali lutownicę, a na zajęciach z wychowawcą aparat fotograficzny.
13 kwietnia 2023 roku odbyły się czwarte zajęcia w ramach projektu „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie rozwijający zainteresowania z fizyki i chemii pod opieką swoich nauczycieli zachwycili uczniów klasy 3b doświadczeniami z jajkami. Po wykonaniu eksperymentów z jajkami, uczniowie klasy 3 poznali odpowiedzi na pytania: Czy uda się przecisnąć jajko przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się jajko włożone do octu, kawy czy coli? Które jajko kręci się szybciej i dłużej? Kolejnym nurtującym pytaniem było „jak oddzielić żółtko od białka?” Sprawdziliśmy również czy jajko potrafi pływać i co łączy jajko i zęby. Zrobiliśmy również gumowe jajko, poprzez zanurzenie jajka w occie. Po 24 godzinach, pozbyliśmy się skorupki! Teraz mali badacze mogli spokojnie przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja, a nawet trochę nim porzucać – bo zachowywało się jak gumowa piłka. Uczennice klasy 8 przygotowały prezentację dotyczącą budowy i rodzajów jajek oraz dań, które możemy z nich zrobić. Była to świetna zabawa dla wszystkich dzieci małych i dużych, motywująca do poznawania świata chemii i fizyki. Uczniowie klasy 3 byli bardzo zaciekawieni tematyką spotkania i chętnie wykonywali przygotowane doświadczenia. Pokaz eksperymentów przygotowany przez uczniów klas 8, pod opieką nauczyciela chemii Katarzyny Łukomskiej i fizyki Małgorzaty Basa, został po raz kolejny przyjęty z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci z klasy 3b. Uczniowie klas 8 wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas zajęć.
W czasie zajęć rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii w dniu 20 kwietnia 2023 roku uczniowie klas 8 wykorzystali drukarkę 3D zakupioną w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania swojego pierwszego wydruku. Poznali zasadę działania drukarki oraz program służący do przekształcenie projektu wykonanego w programie Tinkercad na plik umożliwiający wykonanie wydruku. Swoje działania uczniowie uwieczniali wykonując zdjęcia z wykorzystaniem aparatu fotograficznego.
Laboratoria przyszłości – marzec 2023
Miesiąc marzec upłynął nam bardzo pracowicie. Na wielu zajęciach wykorzystywaliśmy sprzęt zakupiony w ramach Programu Laboratoria Przyszłości w różnoraki sposób. Korzystając z aparatu nasi uczniowie uwiecznili efekty swojej pracy np. na lekcjach chemii, czy w edukacji wczesnoszkolnej. Mikrofon pomagał przygotować się młodym recytatorom do prezentacji ich umiejętności recytatorskich. Zestawy do budowania robotów gościły nie tylko na lekcjach informatyki, ale także na zajęciach dodatkowych i lekcjach matematyki. Na lekcjach techniki uczniowie zapoznali się z zastosowaniem lutownicy, a na informatyce rozpoczęliśmy przygodę z drukiem 3D. Sprzęt wykorzystaliśmy także podczas zajęć „Wiosenne kodowanie” i „Dzień Nowych Technologii w Edukacji 2023”.



Laboratoria przyszłości – luty 2023
W lutym, niezapomnianą i pełną wrażeń przygodę z robotyką mieli uczniowie klas młodszych. A wszystko to dzięki wykorzystaniu w realizacji zajęć sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
2 lutego podczas zajęć rewalidacyjnych z uczniami został wykorzystany zestaw do budowania robotów. Obecni na zajęciach chłopcy segregowali i grupowali poszczególne elementy zestawu, a następnie tworzyli z klocków różnorodne konstrukcje, ćwicząc przy tym wyobraźnię, kreatywność oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Okazało się, że klocki dają nieograniczone możliwości łączenia, budowania i kreowania dziecięcej rzeczywistości – dają nieograniczone możliwości nauki i zabawy.
Zestaw klocków do budowania robotów doskonale sprawdził się w obrazowej nauce mnożenia (3 lutego). Uczniowie klasy drugiej wykonywali operacje matematyczne w tym zakresie przeliczając poszczególne elementy zestawu. Dzieci zapamiętywały wzrokowo układ klocków, a poprzez manipulowanie i układanie wyników łatwiej im było zrozumieć przemienność mnożenia. Ta forma poznawania matematyki okazała się dla uczniów bardzo atrakcyjna, tym bardziej, że nagrodą za wykonanie zadania było skonstruowanie własnego robota.
Ten sam zestaw klocków urozmaicił zajęcia dzieciom z oddziału przedszkolnego. Najmłodsi uczniowie szkoły wzięli udział w lekcji pod hasłem „Oswajamy klocki”. Podczas zajęć dzieci rozpoznawały kształty, układały powtarzające się sekwencje, grupowały i porównywały elementy zestawu, kształcąc tym samym umiejętności z zakresu edukacji matematycznej.
6 lutego, podczas organizowanego w szkole balu karnawałowego, uczniowie klas 1-3 mieli okazję poznać działanie aparatów cyfrowych. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wcieliły się w rolę fotoreporterów i samodzielnie wykonały fotografie utrwalające miłe chwile na balu.
27 i 28 lutego uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem zestawu do budowania robotów. Dzieci pilnie wykonywały kolejne kroki zawarte w instrukcji, w skutek czego udało im się zbudować robota. Następnie, wykorzystując aplikację Abilix Krypton 2, próbowały zaprogramować go, czyli wprawić w ruch. Radość, jaka towarzyszyła im podczas wykonywania tego zadania była ogromna.








Laboratoria przyszłości – styczeń 2023
W styczniu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do zrobienia zdjęć podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których wyznaczali okres i częstotliwość w ruchu okresowym – wahadła i ciężarka zawieszonego na sprężynie. Badali jakościowo zależność okresu wahadła od jego długości i zależność okresu drgań ciężarka od jego masy, wskazywali czynniki istotne i nieistotne dla wyników doświadczeń. Formułowali wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów i obliczeń.
Po raz kolejny w czasie zajęć dodatkowych dla uczniów klas 8 rozwijających zainteresowania z chemii i fizyki młodzież kontynuowała pracę z programem Tinkercad, który jest bezpłatną aplikacją do projektowania 3D oraz służy również do tworzenia wirtualnych układów elektronicznych. Podjęli pracę nad przygotowaniem projektów, które będą wykorzystane do wydrukowania ich na drukarce 3D. Swoje pomysły uwieczniali nie tylko zapisując projekty w wirtualnej chmurze, ale również wykonując zdjęcia z wykorzystaniem aparatu fotograficznego.
W styczniu na lekcjach chemii klasy 7 przeprowadzały doświadczenie, które pomogło im odpowiedzieć na pytanie, czy związki kowalencyjne i jonowe przewodzą ciepło i prąd elektryczny. W tym celu zbudowano zestaw do badania zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego: źródło prądu stałego, przekaźnik, diody LED, elektrody miedziane. Do konstrukcji wykorzystano elementy zestawu elektronicznego FORBOT. Następnie uczniowie zapisywali obserwacje doświadczenia i formułowali wniosek.
Na lekcjach informatyki uczniowie rozpoczęli nowy projekt z wykorzystaniem zestawu do budowania robota. Tym razem budowaliśmy i programowaliśmy huśtawkę.






Laboratoria przyszłości – Grudzień 2022
W grudniu podczas lekcji informatyki powstał kolejny projekt przygotowany przez uczniów z wykorzystaniem zestawów robotycznych. Tym razem wybraliśmy bardziej zaawansowany projekt – „Mały Wojownik”. Udało się nam też go zaprogramować.
Dodatkowo korzystając z aparatu ze statywem w rolę fotografów wcielili się uczniowie klasy 4c i 8b, którzy wykonywali pamiątkowe zdjęcia w ramach zabawy mikołajkowej przygotowanej przez Samorząd Uczniowski.
Na lekcjach fizyki uczniowie klas 8 wykorzystywali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których badali wzajemne oddziaływanie magnesów oraz oddziaływanie magnesów na żelazo i inne materiały magnetyczne, opisywali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu, podając czynniki zakłócające jego prawidłowe działanie. Posługiwali się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi. Doświadczalnie demonstrowali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu.
Na kolejnych zajęciach uczniowie wykonywali doświadczenie Oersteda i podawali wnioski wynikające z jego przeprowadzenia. Przeprowadzali doświadczenia badając zależność magnetycznych właściwości zwojnicy od obecności w niej rdzenia z ferromagnetyku oraz od liczby zwojów i natężenia prądu płynącego przez zwoje. Po przeprowadzeniu doświadczeń opisywali budowę i działanie elektromagnesu oraz ich praktyczne wykorzystanie. Demonstrowali również zasadę działania silnika elektrycznego prądu stałego.
Natomiast uczniowie klasy 7f postanowili wrócić do tradycyjnej formy fotografii i korzystając z tradycyjnego aparatu fotograficznego zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Wszyscy uczniowie chętnie zastąpili swoje telefony komórkowe naszym aparatem, a ich kreatywność bywała wprost nieograniczona.








Laboratoria przyszłości – Listopad 2022
W listopadzie na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia sprawdzające, czy sole są elektrolitami. Wykorzystany został zestaw do elektroniki zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. W tym celu zbudowaliśmy obwód elektryczny z elektrod miedzianych, diod LED, oporników, baterii i miliamperomierza, który pozwolił nam zbadać, czy wodne roztwory soli przewodzą prąd elektryczny. Po przeprowadzeniu serii doświadczeń uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat elektrolitów.
W listopadzie również na lekcjach informatyki oraz na zajęciach koła informatycznego Centrum Mistrzostwa Informatycznego zajęliśmy się budowaniem robotów. Doskonale do tego nadawały się zestawy edukacyjne zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Każdy lubi składać klocki Lego, więc składanie naszych robotów wcale nie było takie trudne. Praca zespołowa oraz wykorzystanie instrukcji okazało się dość istotne. Programowanie robotów sprawiło nam także dużą frajdę. To nie koniec nauki z robotami i programowaniem.
W listopadzie na lekcjach fizyki uczniowie kontynuowali swoją przygodę z zestawem do elektroniki, dzięki któremu zbudowali prosty obwód elektryczny składający się z diody, opornika, źródła prądu, przewodów a wszystkie elementy umieszczali na płytce stykowej. Dokonywali pomiaru napięcia i natężenia prądu oraz oporu elektrycznego wykorzystując miernik uniwersalny. Poznali zasady określania rezystancji opornika na podstawie oznaczeń umieszczonych na elemencie a następnie sprawdzali czy ich obliczenia są zgodne z dokonanymi pomiarami. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził po raz kolejny naszych uczniów w świat elektroniki.












Laboratoria przyszłości – październik 2022
We wrześniu uczniowie rozwijający zainteresowania z chemii i fizyki rozpoczęli swoją przygodę z projektem „Laboratoria przyszłości’ oraz „Akademia Młodego Odkrywcy”. Uczniowie klas 8. będą przygotowywać i prezentować doświadczenia dla dzieci z klasy 3b, dodatkowo uwieczniając swoje działania przy użyciu sprzętu – aparatu, otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Ósmoklasiści w czasie zajęć dodatkowo poznawać będą program Tinkercad, który jest bezpłatną aplikacją do projektowania 3D oraz służy również do tworzenia wirtualnych układów elektronicznych. Przygotowane projekty będą wykorzystane do wydrukowania ich na drukarce 3D.
We wrześniu na lekcjach chemii uczniowie klas 8. wykorzystali aparat fotograficzny do wykonania zdjęć podczas doświadczeń dotyczących właściwości fizycznych i chemicznych kwasów.
W październiku na lekcjach fizyki został wykorzystany zestaw do elektroniki do pomiaru napięcia, natężenia i oporu elektrycznego oraz do budowy prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie poznali zasady dokonywania pomiaru podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących prąd elektryczny. Samodzielnie sprawdzili, jakie różnice wynikają z połączenia odbiorników energii elektrycznej szeregowo i równolegle. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził naszych uczniów w świat elektroniki.






Laboratoria przyszłości – wrzesień 2022
Za nami wrzesień i pierwsze lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie z klas 4 wcielili się w młodych fotografów. Poznali obsługę aparatu fotograficznego i wykonywali pierwsze zdjęcia. Zadanie to nie było wcale takie proste, ale uczniowie poradzili sobie doskonale. Zabawy było co nie miara. Zdjęcia wykorzystane zostały do wykonania wirtualnego albumu „Poznajmy się”. Każdy z uczniów zrobił swoją wizytówkę – stronę w albumie, którą przyozdobił ulubionymi elementami graficznymi.





