Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem Programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego do kształtowania wśród młodego pokolenia kompetencji przyszłości tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Z pozyskanych środków w naszej szkole zakupiono następujący sprzęt:
1. Drukarki 3D
2. Zestaw filamentów
3.Zestawy mikrokontrolerów z czujnikiem Ardiuno
4.Zestawy do elektroniki FORBOT
5. Aparat
6. Statyw
7.Oświetlenie do realizacji nagrań
8. Gimbal,
9.Lutownice
10.Mikrofon kierunkowy z akcesoriami RODE MS Pair,
11.Roboty edukacyjne – zestawy klocków Abilix Krypton 2
Wyposażenie to zostanie wykorzystanie na lekcjach języka polskiego, informatyki, fizyki, chemii oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, a także kół zainteresowań. Zakupiony sprzęt uatrakcyjni naukę i pozwoli uczniom rozwijać zdolności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji, dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Rok szkolny 2023/2024
Laboratoria przyszłości – podsumowanie
Czas na podsumowanie działań w ramach programu Laboratoria przyszłości.
Na zajęciach informatyki jak zawsze wiele się działo. Uczniowie klas czwartych tworzyli wspaniałe druki 3d i zapoznawali się z zasadami drukarki. Odbyły się także zajęcia Pierwsze koty za płoty – wprowadzenie do programu Scratch. Młodzi programiści korzystając z zestawów do budowania robotów, poznawali możliwości tego ciekawego narzędzia. Starsze klasy zapoznawały się z programami do modelowania i projektowania 3d.
W II półroczu w szkole naprawdę dużo się działo, odbyły się ciekawe konkursy, akademie czy szkolne akcje były to min.: „Przyjaciele ziemi”, „Dzień liczby PI”, „Cyfry wiosną”, których fotorelacje możemy podziwiać na wspaniałych zdjęciach zamieszczonych w szkolnych mediach, a w przygotowaniu tych fotorelacji uczniowie korzystali z aparatu fotograficznego.
Aparat towarzyszył także na ciekawych lekcjach w plenerze. Starsi poznawali rodzaje krajobrazów, a młodsi uczniowie uwiecznili na zdjęciach pierwsze oznaki wiosny. Klasa 3 przygotowała przepiękne laurki dla swoich kochanych mam, wykorzystując fotografie kolorowych kwiatów.
W maju odbył się szkolny festyn pod hasłem „Żyjmy, zdrowo, aktywnie i kolorowo”, z którego również możemy podziwiać ciekawe ujęcia występów i pokazów naszych uczniów.
Działo się też w bibliotece szkolnej. Uczennice z Koła Miłośników Książek, zaprojektowały piękne tabliczki na półkę z nowościami wydawniczymi. Dzięki niej będą promowane nowe ciekawe książki warte przeczytania.
Na lekcjach języka polskiego uczniowie z Ukrainy korzystali z mikrofonu. Nagrywali swoje wypowiedzi, następnie je odsłuchiwali, aby sprawdzić swoją wymowę. Klasa szósta korzystała także z mikrofonów, by doskonalić poprawność akcentowania.
Klasa 5c brała udział w projekcie edukacyjnym „ Raz, dwa, trzy – rzucasz ty” czyli moja gra planszowa. Projekt realizowany był na godzinie wychowawczej i informatyce. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, a następnie pracowali metodą STEAM. Najpierw poznali historię gier, następnie wykonywali swoje planszówki. Na zajęciach informatyki zaprojektowali oraz przygotowali kolorowe pionki do gry na drukarce 3d, do których można tworzyć swoje awatary. Powstały wspaniałe gry planszowe. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i pomysłowością.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Działania chemiczne i fizyczne w II półroczu.
W grudniu i styczniu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny do wykonania zdjęć podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których badali wzajemne oddziaływanie magnesów oraz oddziaływanie magnesów na żelazo i inne materiały magnetyczne, opisywali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu, podając czynniki zakłócające jego prawidłowe działanie. Posługiwali się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi. Doświadczalnie demonstrowali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu. Na kolejnych zajęciach uczniowie wykonywali doświadczenie Oersteda i przedstawiali wnioski. Przeprowadzali doświadczenia badając zależność magnetycznych właściwości zwojnicy od obecności w niej rdzenia z ferromagnetyku oraz od liczby zwojów i natężenia prądu płynącego przez zwoje. Po przeprowadzeniu doświadczeń opisywali budowę i działanie elektromagnesu oraz ich praktyczne wykorzystanie. Demonstrowali również zasadę działania silnika elektrycznego prądu stałego.
W lutym, na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia w ramach tematu „Wpływ rodzaju wiązania na właściwości związku chemicznego”. Wykorzystany został zestaw do elektroniki zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. W tym celu zbudowaliśmy obwód elektryczny z elektrod miedzianych, diod LED, oporników, baterii i przekaźnika, zbudowany z elementów zestawu Forbot, który pozwolił nam zbadać zjawisko przewodzenia prądu przez sól i cukier rozpuszczone w wodzie. W ten sposób uczniowie poznali różnice we właściwościach związków chemicznych zawierających wiązania jonowe lub kowalencyjne.
W lutym uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do zrobienia zdjęć podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których wyznaczali okres i częstotliwość w ruchu okresowym – wahadła i ciężarka zawieszonego na sprężynie. Badali jakościowo zależność okresu wahadła od jego długości i zależność okresu drgań ciężarka od jego masy, wskazywali czynniki istotne i nieistotne dla wyników doświadczeń. Formułowali wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów i obliczeń.
Dnia 20 lutego 2024 r. w naszej szkole odbył się etap szkolny konkursu zorganizowany przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych „Nauki przyrodnicze wokół nas” – Dzień Nauki Polskiej, który uroczyście rozpoczęła pani dyrektor szkoły Małgorzata Suligowska. W konkursie wzięli udział uczniowie klas siódmych i ósmych. Każdą z klas reprezentowała trzyosobowa grupa uczniów, których zadaniem było rozwiązanie krzyżówki przygotowanej przez organizatorki konkursu. Liczyły się zarówno dobre odpowiedzi jak i szybkość wykonania zadania.
Celem konkursu było rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych wśród uczniów, popularyzacja wiedzy o słynnych Polakach – naukowcach, wynalazcach, odkrywcach oraz inspirowanie uczniów do głębszego zainteresowania się osiągnięciami Polaków z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Zmagania uczniów w czasie konkursu były uwieczniane z wykorzystaniem aparatu.
W marcu podczas realizacji tematu „Metanol i etanol – alkohole monohydroksylowe” uczniowie klas 8 badali właściwości metanolu. Uczniowie klas 7 utrwalali wiadomości z tematu Modelowanie cząsteczek wzorów związków chemicznych, wykorzystując zestawy do tworzenia modeli atomów. W ramach tych zajęć wykorzystywany był aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
Dnia 29.02.2024 roku w ramach „Dnia otwartego szkoły” dla dzieci i ich rodziców przygotowałyśmy pokazy fizyczno-chemiczne. W czasie pokazów zostały zaprezentowane przez uczniów klas 8 bardzo ciekawe doświadczenia oraz olbrzymią atrakcją dla dzieci odwiedzających naszą szkołę było wykonanie eksperymentów samodzielnie. Zdjęcia z tego spotkania zostały wykonane z wykorzystaniem aparatu fotograficznego zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Dnia 5 marca w ramach „Dnia otwartego szkoły” dla dzieci i ich rodziców odbyły się również pokazy chemiczne w budynku przy ulicy Kierzkowskiej. Uczniowie klasy 7f i 8f wykonywali doświadczenia chemiczne.
W kwietniu na lekcjach chemii klasy 7, podczas realizacji tematu „ Woda jako rozpuszczalnik” wykonywali doświadczenie Rozpuszczanie substancji. W ramach tych zajęć wykorzystywany był aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
W kwietniu w czasie zajęć rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii uczniowie klas 8 poznali najnowszą aktualizację programu Tinkercad. Wykonywali ćwiczenia wykorzystujące poznaną na zajęciach opcję Sim Lab. Dzięki tej nowej funkcji można wprawić przygotowane projekty w ruch. Jest to miejsce do zabawy podczas nauki koncepcji STEAM. Każdy projekt 3D można wykorzystać w Sim Lab, klikając ikonę spadającego jabłka. Materiały będą zachowywać się inaczej w symulacji, wpływając na wagę, sprężystość i zdolność przesuwania się podczas kontaktu. Uczniowie wykonali dwa projekty pt.: Domino i Dźwignia dwustronna – huśtawka. Przygotowane zadania były symulacjami praw z fizyki.
W dniu 27 maja 2024 podczas Festynu Rodzinnego odbyły się pokazy chemiczno – fizyczne. Doświadczenia prezentowali uczniowie klas 8 uczestniczący w zajęciach rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii. Wykonywane były następujące doświadczenia: Bańka w Bańce, Wulkan, Ciecz nienewtonowska, Jajko w butelce, Napięcie powierzchniowe.
W czerwcu nas lekcjach chemii klasy 8, podczas realizacji tematu „Skrobia i celuloza – polisacharydy” wykonywali doświadczenie Wykrywanie obecności skrobi – reakcja charakterystyczna. W ramach tych zajęć wykorzystywany był aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
W maju i czerwcu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas prezentacji doświadczeń z zakresu optyki. Prezentowali zjawisko odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków, rozszczepienie światła białego w pryzmacie na poszczególne barwy. Doświadczalnie wyznaczali ognisko soczewki skupiającej i rozpraszającej. Uczniowie posługiwali się pojęciami krótkowzroczności i dalekowzroczności; opisując i prezentując rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Styczeń – luty 2024
Za nami kolejne ciekawe zajęcia, podczas których wykorzystywany był sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria przyszłości.
Uczniowie klas starszych pracowali w programie Tinekracad i Paint 3d , projektując wspaniałe prezenty walentynkowe oraz różnorodne, trójwymiarowe wydruki. Następnie swoje modele drukowali na drukarce 3d.
Klasy siódme wykorzystywały zestawy do elektroniki Forboot badając zjawisko przewodzenia prądu elektrycznego przez sól i cukier rozpuszczone w wodzie – rodzaje wiązań chemicznych.
Czwartoklasiści w zajęciach „Pierwsze koty za płoty” poznali zestawy do budowania robotów, na których tworzyli niezwykłe konstrukcje oraz zostali zapoznani z programem Scratch. Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach „Nie tylko pędzlem. Tworzymy modele 3D” .
Na lekcjach języka polskiego uczniowie omawiali lekturę „Chłopcy z Placu Broni” , najpierw wykonywali opisy oraz rysunki placu, następnie na ich podstawie tworzyli przepiękne makiety przedstawiające Plac Broni, które zostały utrwalone na fotografiach.
Aparat fotograficzny pozwolił nam także uwiecznić ważne momenty z życia naszej szkoły podczas uroczystości szkolnych czy wycieczek klasowych.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Listopad – grudzień 2023
Czas szybko płynie, a za nami już pierwsze półrocze roku szkolnego 2023/2024. Czas na podsumowanie naszych wspólnych działań, podczas których korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”
Na lekcjach języka polskiego uczniowie korzystając z aparatu fotograficznego i mikrofonu, zrobili film, pt.: „Czym jest dla mnie ojczyzna?” , który został zaprezentowany podczas akademii poświęconej Władysławowi Syrokomli – patronowi naszej szkoły. Piątoklasiści wcieli się także w reżyserów i twórców reklam, korzystając przy tym z aparatu fotograficznego. Mikrofon został użyty podczas zabaw językowych służących doskonaleniu recytacji wspaniałych wierszy.
Uczniowie klas starszych uczęszczający na zajęcia Akademii Młodego Odkrywcy już po raz kolejny przygotowali wspaniałe pokazy dla uczniów z klas trzecich oraz naszych „Świetlików” – uczniów korzystających ze świetlicy szkolnej. Ósmoklasiści podczas lekcji chemii poznając procesy dysocjacji jonowej soli korzystali z zestaw do elektroniki Forboot .
Klasa szósta prezentowała swoje pasje „ Dzień Kreatywnych Pasjonatów” oraz poznawała ciekawe zawody, korzystając z aparatu i mikrofonu.
Na lekcjach informatyki również wiele się działo. Uczniowie tworzyli i modyfikowali obrazy, budowali świąteczne elementy w Minecraft Education , wykorzystując drukarkę 3d. Powstały też wspaniałe zawieszki do kluczy sal i pracowni lekcyjnych. Klasy ósme podczas zajęć rozwijających z chemii i fizyki przygotowywali projekty do druku 3D w programie Tnkercad.
Grudzień to czas przygotowania do mikołajek i Świąt Bożego Narodzenia. Uczniowie na lekcjach techniki przygotowywali przepiękne ozdoby choinkowe przy użyciu lutownic, którymi wypalali przepiękne świąteczne wzory.
Ostatni tydzień grudnia upłynął w naszej szkole w niezwykle miłej atmosferze. Odbyły się klasowe wigilie, wspólne kolędowanie oraz szkolne jasełka. Spędzone chwile mogliśmy uwiecznić wykorzystując aparat fotograficzny. Powstałe zdjęcia na pewno wzbogacą galerię naszej szkoły oraz klasowe albumy.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Podsumowanie działań na chemi i fizyce.
Uczniowie klas 7 i 8 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu mieli okazję uczestniczyć w ciekawej wycieczce. W słoneczny i ciepły wrześniowy dzień – 27.09.2023 roku nasi uczniowie wyruszyli ze szkoły, aby uczyć się w terenie. Po raz kolejny uczestniczyli w 63 POKAZACH Z FIZYKI na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Po raz pierwszy uczestniczyli w pokazach chemicznych organizowanych przez Wydział Chemii UMCS. W czasie wycieczki uczniowie wykonywali zdjęcia wykorzystując aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
W piątkowe popołudnie 29 września w szkole przy ulicy Kierzkowskiej spotkali się uczniowie, rodzice, nauczyciele i zaproszeni goście, aby wspólnie świętować nadejście jesieni. Po raz kolejny odbył się Festyn Jesienny, w czasie którego zaprezentowane zostały pokazy fizyczno-chemiczne przygotowane i prezentowane przez uczniów klasy VIIf i VIIIf pod kierunkiem p. Małgorzaty Basa oraz p. Katarzyny Łukomskiej.
W październiku uczniowie klasy 8a rozwijający zainteresowania z chemii i fizyki rozpoczęli swoją przygodę z projektem „Laboratoria przyszłości’ oraz „Akademią Młodego Odkrywcy”. Uczniowie klasy 8a będą przygotowywać i prezentować doświadczenia dla dzieci z klasy 3a. W czasie zajęć uczniowie uwieczniają swoje działania przy użyciu aparatu, otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Ósmoklasiści w czasie zajęć poznają program Tinkercad, który jest bezpłatną aplikacją do projektowania 3D oraz służy również to tworzenia wirtualnych układów elektronicznych. Przygotowane projekty będą wykorzystane do wydrukowania ich na drukarce 3D.
W październiku na lekcjach fizyki został wykorzystany zestaw do elektroniki do pomiaru napięcia, natężenia i oporu elektrycznego oraz do budowy prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie poznali zasady dokonywania pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących prąd elektryczny. Samodzielnie sprawdzili jakie różnice wynikają z połączenia odbiorników energii elektrycznej szeregowo i równolegle. Zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził naszych uczniów w świat elektroniki.
Tematem pierwszego spotkania Akademii Młodego Odkrywcy, które odbyło się 17 października była ciecz nienewtonowska. Z wykorzystaniem tej cieczy wykonaliśmy szereg doświadczeń. Uczniowie klasy 8a przygotowali i przedstawili prezentację dotyczącą właściwości i zastosowania cieczy nienewtonowskiej. Ciecz nienewtonowską sporządziliśmy poprzez zmieszanie w odpowiednich proporcjach mąki ziemniaczanej i wody. Dzieci z klasy 3a pod opieką starszych kolegów badały reakcje cieczy na różne bodźce przez nich wytwarzane i obserwowały zachowanie się cieczy. Ciecz nienewtonowska to świetna zabawa sensoryczna dla wszystkich dzieci małych i dużych, rozwija motorykę małą, koncentrację uwagi i sprawność, oraz motywuje dzieci do poznawania świata chemii i fizyki. Uczniowie klasy 3a byli bardzo zaangażowani i chętnie wykonywali przygotowane doświadczenia.
W listopadzie na lekcjach fizyki uczniowie kontynuowali swoją przygodę z zestawem do elektroniki, dzięki któremu zbudowali prosty obwód elektryczny składający się z diody, opornika, źródła prądu, przewodów a wszystkie elementy umieszczali na płytce stykowej. Dokonywali pomiaru napięcia i natężenia prądu oraz oporu elektrycznego wykorzystując miernik uniwersalny. Poznali zasady określania rezystancji opornika na podstawie oznaczeń umieszczonych na elemencie a następnie sprawdzali czy ich obliczenia są zgodne z dokonanymi pomiarami. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził po raz kolejny naszych uczniów w świat elektroniki.
W listopadzie, na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia sprawdzające czy sole są elektrolitami. Omawialiśmy temat: Proces dysocjacji jonowej soli. Wykorzystany został zestaw do elektroniki zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. W tym celu zbudowaliśmy obwód elektryczny z elektrod miedzianych, diod LED, oporników, baterii i przerzutnik astabilny zbudowany z elementów zestawu Forboot, który pozwolił nam zbadać czy wodne roztwory soli przewodzą prąd elektryczny. Po przeprowadzeniu serii doświadczeń uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat elektrolitów, oraz rozpuszczalności soli.
9 listopada w ramach obchodów Europejskiego Dnia Wynalazcy. Uczennice klasy 8a pod opieką nauczyciela chemii, zorganizowały i przeprowadziły Pokazy Chemiczne, których odbiorcami były dzieci uczęszczające na świetlicę. Uczennice przedstawiły doświadczenia: „Wędrująca woda”, „Tańcząca kukurydza”, „Wirujące mleko”, „Lawa”, „Napięcie powierzchniowe”, „Wulkan”. Pokazy odebrane były z wielkim zainteresowaniem i radością. Podczas zajęć wykorzystany został aparat fotograficzny –Laboratoria Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Wrzesień – październik 2023
Za nami już dwa miesiące nauki. W tym czasie w naszej szkole dużo się działo. Starsze klasy we wrześniu uczestniczyły w pokazach fizyczno – chemicznych na UMCS w Lublinie. Tradycyjnie odbył się również „Festyn jesienny”, który jest wspaniałą okazją do integracji naszych uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Korzystając ze wspaniałej pogody, odbyły się spacery, klasowe wycieczki i wyjścia, a także wspólne świętowanie Dnia chłopaka. Uczniowie klas czwartych na lekcjach przyrody poznali, pomoce i przyrządy przyrodnika. Do tych wszystkich działań wspaniale się przydał aparat fotograficzny, który jest chętnie wykorzystywany przez naszych uczniów i nauczycieli. Na lekcjach informatyki uczniowie klas czwartych pilnie uczyli się programować, budując ciekawe konstrukcje z wykorzystaniem zestawów do budowania robotów. Starsi uczniowie próbowali swych sił tworząc roboty, programując je z wykorzystaniem różnych stron internetowych. Nasza szkoła przyłączyła się również do działań związanych z cyberbezpieczeństwem, ponieważ w październik poświęcony jest temu zagadnieniu.
Rok szkolny 2022/2023
Laboratoria przyszłości – czerwiec 2023
W czerwcu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas prezentacji doświadczeń z zakresu optyki. Prezentowali zjawisko odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków, rozszczepienie światła białego w pryzmacie na poszczególne barwy. Doświadczalnie wyznaczali ognisko soczewki skupiającej i rozpraszającej. Uczniowie posługiwali się pojęciami krótkowzroczności i dalekowzroczności; opisując i prezentując rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku.
Aparat fotograficzny wykorzystywany był także na zajęciach w klasach młodszych. Uczniowie klasy 2 tworzyli przepiękne zdjęcia w plenerze, pierwsze oznaki lata.
Na lekcjach chemii uczniowie klas 7 wykorzystali zestaw do elektroniki FORBOT. Z elementów elektronicznych zbudowany był przerzutnik astabilny. Układ wykorzystany był do sprawdzania przewodzenia prądu przez roztwory wodne zasad. Pod wpływem wody cząsteczki zasad ulegają dysocjacji jonowej.
Zestawy do budowania robotów, tym razem zagościły na lekcjach informatyki. Uczniowie klas 8 z zapałem tworzyli niezwykłe konstrukcje, rozwijając przy tym kompetencje przyszłości takie jak: kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy współpracy w grupie.
Laboratoria przyszłości – maj 2023
Podczas zajęć informatyki stale poszerzamy naszą wiedzę z zakresu budowania i programowania robotów Abilix. Zestawy, którymi dysponujemy pozwalają nie tylko realizować ciekawe projekty, ale także pozwalają na doskonalenie umiejętności pracy w grupie, planowania pracy i współpracy z innymi. Efektem są nasze roboty. Podczas programowania czasami ujawniają się błędy konstrukcyjne robota i wymaga to korekty. To też cenne umiejętności: testowania i korygowania błędów.
Wykorzystując drukarkę 3D poznajemy proces druku czy obsługi drukarki. A aparat fotograficzny wykorzystywany jest nie tylko w czasie zajęć szkolnych, ale także wycieczek, wyjść czy naszego festynu.
W czasie zajęć rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii w dniu 11 maj 2023 roku uczniowie klas 8 poznali najnowszą aktualizację programu Tinkercad. Wykonywali ćwiczenia wykorzystujące poznaną na zajęciach opcję Sim Lab. Dzięki tej nowej funkcji można wprawić przygotowane projekty w ruch. Jest to miejsce do zabawy podczas nauki koncepcji STEAM. Każdy projekt 3D można wykorzystać w Sim Lab, klikając ikonę spadającego jabłka. Materiały będą zachowywać się inaczej w symulacji, wpływając na wagę, sprężystość i zdolność przesuwania się podczas kontaktu. Uczniowie wykonali dwa projekty pt.: Domino i Dźwignia dwustronna – huśtawka. Przygotowane zadania były symulacjami praw z fizyki.
Indywidualne pokazy doświadczeń. Podczas lekcji chemii i fizyki uczniowie kl. 8b i 8d, prezentowali samodzielnie przygotowane doświadczenia, „Pasta do zębów dla słonia”, „Wulkan” , „Sole”.
”Akademia Młodego Odkrywcy” – pokazy na festynie rodzinnym.
W dniu 29 maja 2023 podczas Festynu Rodzinnego odbyły się pokazy chemiczno – fizyczne. Doświadczenia prezentowali uczniowie klas 8 uczestniczący w projekcie „Akademia Młodego Odkrywcy”.
Wykonywane były doświadczenia:
Bańka w Bańce, Wulkan, Ciecz nienewtonowska, Jajko w butelce, Napięcie powierzchniowe.
Laboratoria przyszłości – kwiecień 2023
W kwietniu na informatyce oraz kole CMI wykorzystywaliśmy drukarkę 3D oraz zestawy do budowania robotów. Uczniowie naszej szkoły uczyli się jak zakładać i wprowadzić filament, kalibrować urządzenie i poziomować stół. Po zapoznaniu z drukarką i oprogramowaniem uczniowie przeszli do wydrukowania gotowych projektów na drukarkę. Klasy młodsze używały na zajęciach aparat fotograficzny oraz mikrofon. Na lekcjach techniki uczniowie wykorzystywali lutownicę, a na zajęciach z wychowawcą aparat fotograficzny.
13 kwietnia 2023 roku odbyły się czwarte zajęcia w ramach projektu „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie rozwijający zainteresowania z fizyki i chemii pod opieką swoich nauczycieli zachwycili uczniów klasy 3b doświadczeniami z jajkami. Po wykonaniu eksperymentów z jajkami, uczniowie klasy 3 poznali odpowiedzi na pytania: Czy uda się przecisnąć jajko przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się jajko włożone do octu, kawy czy coli? Które jajko kręci się szybciej i dłużej? Kolejnym nurtującym pytaniem było „jak oddzielić żółtko od białka?” Sprawdziliśmy również czy jajko potrafi pływać i co łączy jajko i zęby. Zrobiliśmy również gumowe jajko, poprzez zanurzenie jajka w occie. Po 24 godzinach, pozbyliśmy się skorupki! Teraz mali badacze mogli spokojnie przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja, a nawet trochę nim porzucać – bo zachowywało się jak gumowa piłka. Uczennice klasy 8 przygotowały prezentację dotyczącą budowy i rodzajów jajek oraz dań, które możemy z nich zrobić. Była to świetna zabawa dla wszystkich dzieci małych i dużych, motywująca do poznawania świata chemii i fizyki. Uczniowie klasy 3 byli bardzo zaciekawieni tematyką spotkania i chętnie wykonywali przygotowane doświadczenia. Pokaz eksperymentów przygotowany przez uczniów klas 8, pod opieką nauczyciela chemii Katarzyny Łukomskiej i fizyki Małgorzaty Basa, został po raz kolejny przyjęty z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci z klasy 3b. Uczniowie klas 8 wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania zdjęć podczas zajęć.
W czasie zajęć rozwijających zainteresowania z fizyki i chemii w dniu 20 kwietnia 2023 roku uczniowie klas 8 wykorzystali drukarkę 3D zakupioną w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do wykonania swojego pierwszego wydruku. Poznali zasadę działania drukarki oraz program służący do przekształcenie projektu wykonanego w programie Tinkercad na plik umożliwiający wykonanie wydruku. Swoje działania uczniowie uwieczniali wykonując zdjęcia z wykorzystaniem aparatu fotograficznego.
Laboratoria przyszłości – marzec 2023
Miesiąc marzec upłynął nam bardzo pracowicie. Na wielu zajęciach wykorzystywaliśmy sprzęt zakupiony w ramach Programu Laboratoria Przyszłości w różnoraki sposób. Korzystając z aparatu nasi uczniowie uwiecznili efekty swojej pracy np. na lekcjach chemii, czy w edukacji wczesnoszkolnej. Mikrofon pomagał przygotować się młodym recytatorom do prezentacji ich umiejętności recytatorskich. Zestawy do budowania robotów gościły nie tylko na lekcjach informatyki, ale także na zajęciach dodatkowych i lekcjach matematyki. Na lekcjach techniki uczniowie zapoznali się z zastosowaniem lutownicy, a na informatyce rozpoczęliśmy przygodę z drukiem 3D. Sprzęt wykorzystaliśmy także podczas zajęć „Wiosenne kodowanie” i „Dzień Nowych Technologii w Edukacji 2023”.
Laboratoria przyszłości – luty 2023
W lutym, niezapomnianą i pełną wrażeń przygodę z robotyką mieli uczniowie klas młodszych. A wszystko to dzięki wykorzystaniu w realizacji zajęć sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
2 lutego podczas zajęć rewalidacyjnych z uczniami został wykorzystany zestaw do budowania robotów. Obecni na zajęciach chłopcy segregowali i grupowali poszczególne elementy zestawu, a następnie tworzyli z klocków różnorodne konstrukcje, ćwicząc przy tym wyobraźnię, kreatywność oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Okazało się, że klocki dają nieograniczone możliwości łączenia, budowania i kreowania dziecięcej rzeczywistości – dają nieograniczone możliwości nauki i zabawy.
Zestaw klocków do budowania robotów doskonale sprawdził się w obrazowej nauce mnożenia (3 lutego). Uczniowie klasy drugiej wykonywali operacje matematyczne w tym zakresie przeliczając poszczególne elementy zestawu. Dzieci zapamiętywały wzrokowo układ klocków, a poprzez manipulowanie i układanie wyników łatwiej im było zrozumieć przemienność mnożenia. Ta forma poznawania matematyki okazała się dla uczniów bardzo atrakcyjna, tym bardziej, że nagrodą za wykonanie zadania było skonstruowanie własnego robota.
Ten sam zestaw klocków urozmaicił zajęcia dzieciom z oddziału przedszkolnego. Najmłodsi uczniowie szkoły wzięli udział w lekcji pod hasłem „Oswajamy klocki”. Podczas zajęć dzieci rozpoznawały kształty, układały powtarzające się sekwencje, grupowały i porównywały elementy zestawu, kształcąc tym samym umiejętności z zakresu edukacji matematycznej.
6 lutego, podczas organizowanego w szkole balu karnawałowego, uczniowie klas 1-3 mieli okazję poznać działanie aparatów cyfrowych. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wcieliły się w rolę fotoreporterów i samodzielnie wykonały fotografie utrwalające miłe chwile na balu.
27 i 28 lutego uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem zestawu do budowania robotów. Dzieci pilnie wykonywały kolejne kroki zawarte w instrukcji, w skutek czego udało im się zbudować robota. Następnie, wykorzystując aplikację Abilix Krypton 2, próbowały zaprogramować go, czyli wprawić w ruch. Radość, jaka towarzyszyła im podczas wykonywania tego zadania była ogromna.
Laboratoria przyszłości – styczeń 2023
W styczniu uczniowie klas 8 na lekcjach fizyki wykorzystali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do zrobienia zdjęć podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których wyznaczali okres i częstotliwość w ruchu okresowym – wahadła i ciężarka zawieszonego na sprężynie. Badali jakościowo zależność okresu wahadła od jego długości i zależność okresu drgań ciężarka od jego masy, wskazywali czynniki istotne i nieistotne dla wyników doświadczeń. Formułowali wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów i obliczeń.
Po raz kolejny w czasie zajęć dodatkowych dla uczniów klas 8 rozwijających zainteresowania z chemii i fizyki młodzież kontynuowała pracę z programem Tinkercad, który jest bezpłatną aplikacją do projektowania 3D oraz służy również do tworzenia wirtualnych układów elektronicznych. Podjęli pracę nad przygotowaniem projektów, które będą wykorzystane do wydrukowania ich na drukarce 3D. Swoje pomysły uwieczniali nie tylko zapisując projekty w wirtualnej chmurze, ale również wykonując zdjęcia z wykorzystaniem aparatu fotograficznego.
W styczniu na lekcjach chemii klasy 7 przeprowadzały doświadczenie, które pomogło im odpowiedzieć na pytanie, czy związki kowalencyjne i jonowe przewodzą ciepło i prąd elektryczny. W tym celu zbudowano zestaw do badania zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego: źródło prądu stałego, przekaźnik, diody LED, elektrody miedziane. Do konstrukcji wykorzystano elementy zestawu elektronicznego FORBOT. Następnie uczniowie zapisywali obserwacje doświadczenia i formułowali wniosek.
Na lekcjach informatyki uczniowie rozpoczęli nowy projekt z wykorzystaniem zestawu do budowania robota. Tym razem budowaliśmy i programowaliśmy huśtawkę.
Laboratoria przyszłości – Grudzień 2022
W grudniu podczas lekcji informatyki powstał kolejny projekt przygotowany przez uczniów z wykorzystaniem zestawów robotycznych. Tym razem wybraliśmy bardziej zaawansowany projekt – „Mały Wojownik”. Udało się nam też go zaprogramować.
Dodatkowo korzystając z aparatu ze statywem w rolę fotografów wcielili się uczniowie klasy 4c i 8b, którzy wykonywali pamiątkowe zdjęcia w ramach zabawy mikołajkowej przygotowanej przez Samorząd Uczniowski.
Na lekcjach fizyki uczniowie klas 8 wykorzystywali aparat fotograficzny zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” podczas wykonywania doświadczeń, w czasie których badali wzajemne oddziaływanie magnesów oraz oddziaływanie magnesów na żelazo i inne materiały magnetyczne, opisywali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu, podając czynniki zakłócające jego prawidłowe działanie. Posługiwali się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi. Doświadczalnie demonstrowali zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu.
Na kolejnych zajęciach uczniowie wykonywali doświadczenie Oersteda i podawali wnioski wynikające z jego przeprowadzenia. Przeprowadzali doświadczenia badając zależność magnetycznych właściwości zwojnicy od obecności w niej rdzenia z ferromagnetyku oraz od liczby zwojów i natężenia prądu płynącego przez zwoje. Po przeprowadzeniu doświadczeń opisywali budowę i działanie elektromagnesu oraz ich praktyczne wykorzystanie. Demonstrowali również zasadę działania silnika elektrycznego prądu stałego.
Natomiast uczniowie klasy 7f postanowili wrócić do tradycyjnej formy fotografii i korzystając z tradycyjnego aparatu fotograficznego zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Wszyscy uczniowie chętnie zastąpili swoje telefony komórkowe naszym aparatem, a ich kreatywność bywała wprost nieograniczona.
Laboratoria przyszłości – Listopad 2022
W listopadzie na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia sprawdzające, czy sole są elektrolitami. Wykorzystany został zestaw do elektroniki zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. W tym celu zbudowaliśmy obwód elektryczny z elektrod miedzianych, diod LED, oporników, baterii i miliamperomierza, który pozwolił nam zbadać, czy wodne roztwory soli przewodzą prąd elektryczny. Po przeprowadzeniu serii doświadczeń uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat elektrolitów.
W listopadzie również na lekcjach informatyki oraz na zajęciach koła informatycznego Centrum Mistrzostwa Informatycznego zajęliśmy się budowaniem robotów. Doskonale do tego nadawały się zestawy edukacyjne zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Każdy lubi składać klocki Lego, więc składanie naszych robotów wcale nie było takie trudne. Praca zespołowa oraz wykorzystanie instrukcji okazało się dość istotne. Programowanie robotów sprawiło nam także dużą frajdę. To nie koniec nauki z robotami i programowaniem.
W listopadzie na lekcjach fizyki uczniowie kontynuowali swoją przygodę z zestawem do elektroniki, dzięki któremu zbudowali prosty obwód elektryczny składający się z diody, opornika, źródła prądu, przewodów a wszystkie elementy umieszczali na płytce stykowej. Dokonywali pomiaru napięcia i natężenia prądu oraz oporu elektrycznego wykorzystując miernik uniwersalny. Poznali zasady określania rezystancji opornika na podstawie oznaczeń umieszczonych na elemencie a następnie sprawdzali czy ich obliczenia są zgodne z dokonanymi pomiarami. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził po raz kolejny naszych uczniów w świat elektroniki.
Laboratoria przyszłości – październik 2022
We wrześniu uczniowie rozwijający zainteresowania z chemii i fizyki rozpoczęli swoją przygodę z projektem „Laboratoria przyszłości’ oraz „Akademia Młodego Odkrywcy”. Uczniowie klas 8. będą przygotowywać i prezentować doświadczenia dla dzieci z klasy 3b, dodatkowo uwieczniając swoje działania przy użyciu sprzętu – aparatu, otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Ósmoklasiści w czasie zajęć dodatkowo poznawać będą program Tinkercad, który jest bezpłatną aplikacją do projektowania 3D oraz służy również do tworzenia wirtualnych układów elektronicznych. Przygotowane projekty będą wykorzystane do wydrukowania ich na drukarce 3D.
We wrześniu na lekcjach chemii uczniowie klas 8. wykorzystali aparat fotograficzny do wykonania zdjęć podczas doświadczeń dotyczących właściwości fizycznych i chemicznych kwasów.
W październiku na lekcjach fizyki został wykorzystany zestaw do elektroniki do pomiaru napięcia, natężenia i oporu elektrycznego oraz do budowy prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie poznali zasady dokonywania pomiaru podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących prąd elektryczny. Samodzielnie sprawdzili, jakie różnice wynikają z połączenia odbiorników energii elektrycznej szeregowo i równolegle. Wykorzystany zestaw podstawowych elementów zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” wprowadził naszych uczniów w świat elektroniki.
Laboratoria przyszłości – wrzesień 2022
Za nami wrzesień i pierwsze lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie z klas 4 wcielili się w młodych fotografów. Poznali obsługę aparatu fotograficznego i wykonywali pierwsze zdjęcia. Zadanie to nie było wcale takie proste, ale uczniowie poradzili sobie doskonale. Zabawy było co nie miara. Zdjęcia wykorzystane zostały do wykonania wirtualnego albumu „Poznajmy się”. Każdy z uczniów zrobił swoją wizytówkę – stronę w albumie, którą przyozdobił ulubionymi elementami graficznymi.