PROGRAM „ UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” COMENIUS
Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!
Koordynator projektu:
Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 15 w Radomiu
Szkoły Partnerskie:
Escola Secundaria Dr. Solano de Abreu- miejcowość Abrantes, kraj Portugalia
Em. Bakioglu Anadolu Lissie- miejscowość Izmir, kraj Turcja
Huseby skole -miejscowość Trondheim, kraj Norwegia
1°CIRCOLO DIDATTICO “ VIA DIETA “- miejscowość Monopoli, kraj Włochy
Palupera Põhikool Palupera Basic School- miejscowość Palupera village, kraj Estonia
C.E.I.P. Reina Sofia- miejscowość Ceuta, kraj Hiszpania
Základní škola a Mateřská škola Ovčáry- miejscowość Ovcary, kraj Republika Czeska
Szeroko publikowane wyniki badań wskazują na stale pogarszający się stan zdrowia, małą sprawność fizyczną oraz częstą otyłość dzieci i młodzieży. Jest to problem ogólnoeuropejski. Na ten stan wpływają takie czynniki jak: spędzanie wolnego czasu przed komputerem lub telewizorem, narastające tempo życia i związany z tym stres oraz złe nawyki żywieniowe. Dlatego niezmiernie ważne staje się promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia, kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży różnymi formami aktywności fizycznej.
Projekt “Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!” realizował te cele. W ramach projektu uczniowie i nauczyciele partnerskich szkół europejskich podejmowali różnorodne działania: sondażowe diagnozy dotyczące sprawności fizycznej i nawyków żywieniowych uczniów, organizowali tematyczne zajęcia edukacyjne, przygotowli akcje, imprezy, wystawy, wycieczki i konkursy promujące bezpieczeństwo, zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną oraz poznawali dorobek kulturowy partnerskich regionów. Materialnymi produktami końcowymi były gazetki szkolne, biuletyny, książki kucharskie, prezentacje multimedialne, filmy, niematerialnymi zaś utrwalone postawy prozdrowotne, nawiązane więzi i przyjaźnie międzynarodowe oraz wzrost motywacji do nauki języków obcych. Językiem komunikacji był język angielski. Wymiana doświadczeń odbywała się w trakcie bezpośrednich spotkań współpracujących szkół, drogą internetową i pocztową.
Cele szczegółowe projektu:
1. kształtowanie i utrwalanie postaw prozdrowotnych,
2. promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia,
3. budzenie odpowiedzialności za własne zdrowie i rozwój fizyczny,
4. rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań dotyczących zdrowego odżywiania się i różnych form aktywności fizycznej,
5. wskazywanie istotnych czynników ryzyka wpływających na zdrowie,
6. poszerzanie wiedzy uczniów w zakresie dziedzictwa kulturowego regionów krajów partnerskich,
7. wdrażanie podstawowych zasad bezpieczeństwa,
8. podnoszenie kompetencji w stosowaniu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych,
9. promowanie przyjaźni pomiędzy obywatelami krajów partnerskich poprzez rozwijanie współpracy między uczniami i nauczycielami,
10. doskonalenie umiejętności porozumiewania się w j. angielskim, podnoszenie kompetencji językowych uczniów i nauczycieli,
11. rozbudzanie wrażliwości uczniów na potrzeby drugiego człowieka,
12. rozbudzanie kreatywności i inwencji twórczej uczniów podczas realizacji zaplanowanych działań i rozwiązywania różnych sytuacji problemowych,
13. doskonalenie warsztatu zawodowego nauczycieli,
14. rozwijanie współpracy z rodzicami, władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami lokalnymi,
15. przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym państw europejskich.
Tematyka, którą się zajmowaliśmy w ramach realizacji zadań projektu to: zdrowie, odżywianie, spor ( wpływ aktywności fizycznej na zdrowie), bezpieczeństwo ucznia, nowe technologie TIK, dziedzictwo kulturowe regionów krajów partnerskich.
Wymienione cele zostały osiągnięte przy użyciu następujących metod:
· podające – opowiadanie opis,
· aktywizujące – symulacyjne gry dydaktyczne, techniki dramowe (rozmowa, inscenizacje, rzeźba, improwizacje, prezentacje przeżyć poprzez konkretyzacje plastyczne), dyskusja, burza mózgów, drzewko decyzyjne, szukanie, selekcja i przetwarzanie informacji, metoda projektu (np. Dni Regionalne),
· eksponujące – film, przedstawienie teatralne, ekspozycja (wystawy),
· praktyczne – fotografowanie, filmowanie , rysowanie, malowanie, tworzenie własnych tekstów, tworzenie własnych materiałów w wersji elektronicznej np. prezentacje multimedialne, przygotowywanie zdrowych potraw, zakładanie i pielęgnacja ogródków ziołowych.
Szczegółowy opis działań:
Sierpień 2008:
· Spotkania organizacyjne mające na celu omówienie realizacji działań Programu Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo! w roku szkolnym 2008/2009.
· Opracowanie sondażowych ankiet dotyczących nawyków żywieniowych i aktywnego stylu życia.
· Przygotowanie wystaw prezentujących kraje partnerskie.
Wrzesień 2008:
· Uroczysta inauguracja Programu Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!
· Przeprowadzenie sondażowych ankiet dotyczących nawyków żywieniowych i aktywnego stylu życia.
· Przeprowadzenie badań oceniających postawę uczniów ( zaproszenie lekarza lub pielęgnarki).
· Przeprowadzenie indeksu sprawności fizycznej i BMI ( określenie wskaźnika masy ciała ).
· Zorganizowanie pogadanek Bezpieczna droga do szkoły (pogadanka lub spotkanie z policjantem)
Październik 2008:
· Zorganizowanie zajęć aerobicu dla nauczycieli, rodziców lub członków rodziny.
· Opracowanie i zorganizowanie wspólnych zajęć ruchowych dla dzieci i rodziców pod hasłem Poćwicz ze mną mamo.
· Nagranie filmu instruktażowego w oparciu o zajęcia Poćwicz ze mną mamo.
· Ogłoszenie konkursu plastycznego Bezpieczna droga do szkoły.
· Przygotowanie prezentacji multimedialnej własnej szkoły i rodzinnej miejscowości.
Listopad 2008:
· Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego Bezpieczna droga do szkoły. Tematyczna prezentacja multimedialna Policji.
Grudzień 2008:
· Tradycje żywieniowe krajów partnerskich – przygotowanie tradycyjnych potraw. Zorganizowanie wystaw kulinarnych prezentujących smakołyki z krajów partnerskich. Wykonanie zdjęć, sporządzenie przepisów i krótkich opisów wykonanych potraw. Wymiana materiałów z partnerami.
Styczeń 2009:
· Opracowanie materiałów i wydanie pierwszego numeru gazetki szkolnej Programu Comenius Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!
Luty 2009:
· Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania się ( opracowanie scenariuszy zajęć, zgromadzenie materiałów dokumentujących przeprowadzone zajęcia). Opracowanie produktu stworzonego wspólnie.
Marzec 2009:
· Dzień sałatkowy. Przygotowanie sałatek przez poszczególne klasy. Prezentacja najciekawszych przepisów. Opracowanie książki kucharskiej. Wymiana z partnerami przygotowanymi przepisami i zdjęciami.
· Zredagowanie książki kucharskiej Sałatkowe przepisy z różnych stron świata – produkt stworzony wspólnie.
· Przygotowanie Prezentacji multimedialnej przedstawiającej najzdrowszą i najbardziej kolorową sałatkę.
Kwiecień 2009:
· Obchody Światowego Dnia Zdrowia – 7 kwietnia.
· Przygotowanie prezentacji multimedialnych Piramida żywieniowa, Jak zdrowo żyć?
· Zorganizowanie ogólnoszkolnych ćwiczeń fizycznych dla dzieci.
· Zorganizowane zajęć tematycznych – przygotowanie plakatów promujących zdrowy styl życia, konkursy, degustacja owoców i warzyw, przedstawienie teatralne,
· Obchody Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym – 23-29 kwietnia.
· Zorganizowanie Turnieju Wiedzy o Ruchu Drogowym.
· Ogłoszenie akcji charytatywnej mającej na celu zebranie funduszy na pomoc dla dzieci z domów dziecka lub dzieci z Afryki.
Maj 2009:
· Festyn Szkolny ( ogólnoszkolne potyczki sportowe uczniów, nauczycieli i rodziców).
· Podsumowanie akcji charytatywnej mającej na celu zebranie funduszy na pomoc dla dzieci z domów dziecka lub dzieci z Afryki
· Ogłoszenie i rozstrzygnięcie konkursu na najbardziej atrakcyjnie zaplanowaną trasę rowerową po najbliższej okolicy. Zorganizowanie rajdu rowerowego
Czerwiec 2009:
· Opracowanie materiałów i wydanie drugiego numeru gazetki szkolnej Programu Comenius Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!.
· Przygotowanie i przeprowadzenie ewaluacji Programu Comenius Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!
Lipiec 2009:
· Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/2009.
· Opracowanie raportu.
Wrzesień 2009
• Przeprowadzenie badań oceniających postawę u uczniów klas pierwszych (zaproszenie lekarza lub pielęgniarkę).
• Indeks sprawności fizycznej ( porównanie wyników z poprzednim rokiem).
• Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć tematycznych– Dlaczego spaliny samochodowe szkodzą zdrowiu?
• Obchody Światowego Dnia bez Samochodu. Udział w imprezie Dzień bez samochodu zorganizowanej na terenie miasta lub szkoły (hasła, plakaty, inscenizacje).
Październik 2009
• Zorganizowanie zajęć aerobicu dla nauczycieli, rodziców lub innych członków rodziny.
• Ogłoszenie akcji promującej zdrowe odżywianie się pod hasłem Kolorowe dni.
• Ogłoszenie Dnia Czerwonego (jedzenie czerwonych warzyw, owoców, noszenie czerwonego ubioru).
• Zorganizowanie akcji pod hasłem Gry i zabawy podwórkowe formą aktywnego spędzania czasu wolnego.
Listopad 2009
• Opracowanie podwórkowych poradników zawierających opisy zabaw i gier– produkt stworzony wspólnie.
• Ogłoszenie Dnia Zielonego.
• Przygotowanie przedstawienia dla społeczności szkolnej i rodziców pt. Nałogom mówię NIE lub przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na ten temat (nikotyna, alkohol, narkotyki).
Grudzień 2009
• Ogłoszenie Dnia Żółtego.
• Wykonanie kalendarzy zawierających przykładowe całodzienne jadłospisy i ćwiczenia fizyczne (wykorzystanie materiałów fotograficznych z kolorowych dni). Wymiana materiałów z partnerami.
Styczeń 2010
• Ogłoszenie Dnia Pomarańczowego.
• Zorganizowanie ogólnoszkolnych pokazów i ćwiczeń dotyczących udzielania pierwszej pomocy pod hasłem Liczy się każda sekunda!
• Wykonanie albumów tematycznych Jak zdrowo żyć?. Wymiana materiałów z partnerami.
Luty 2010
• Opracowanie materiałów i wydanie trzeciego numeru gazetki szkolnej Programu Comenius Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!
•Ogłoszenie konkursu literacko – poetyckiego pod hasłem Smakowite wierszydełka
Marzec 2010
• Założenie ogródków ziołowych w skrzynkach (wykorzystanie wyhodowanych ziół do sałatek przygotowywanych przez uczniów).
• Zorganizowanie ogólnoszkolnej imprezy Dni regionalne ( wystawy, przedstawienia, prezentacje, tradycyjne potrawy)
•Rozstrzygnięcie konkursu literacko – poetyckiego pod hasłem Smakowite wierszydełka.
Kwiecień 2010
• Obchody Światowego Dnia Zdrowia– 7 kwietnia
• Zorganizowanie ogólnoszkolnych ćwiczeń fizycznych.
• Zorganizowanie Turnieju Wiedzy o Ruchu Drogowym.
• Ogłoszenie akcji charytatywnej mającej na celu zebranie funduszy na pomoc dla dzieci z domów dziecka lub dzieci z Afryki.
Maj 2010
• Festyn Szkolny ( ogólnoszkolne potyczki sportowe uczniów, nauczycieli i rodziców).
• Zorganizowanie prezentacji muzyczno – ruchowych pod hasłem Talenty są wśród nas! Prezentacje inscenizacji, piosenek, wierszy, reklam nawiązujących do tytułu Programu Comeniusa „Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!”
• Podsumowanie akcji charytatywnej mającej na celu zebranie funduszy na pomoc dla dzieci z domów dziecka lub dzieci z Afryki.
• Zorganizowanie ogólnoszkolnego Konkursu Wiedzy o Krajach Partnerskich.
Czerwiec 2010
• Opracowanie materiałów i wydanie czwartego numeru gazetki szkolnej Programu Comenius „Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!”
• Przygotowanie i przeprowadzenie ewaluacji Programu Comenius „Żyjmy zdrowo, aktywnie i kolorowo!”.
” Niniejszy projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Wspólnoty Europejskiej w ramach Programu Comenius. Treść samego projektu lub materiałów nie odzwierciedlają stanowiska Komisji Europejskiej czy Agencji Narodowej w danej sprawie, a w związku z tym ani Komisja Europejska, ani Agencja Narodowa nie ponosi za nie odpowiedzialności”.