W II semestrze r. szk. 2014/2015 nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”, którego głównym celem jest wprowadzenie nowoczesnego modelu współpracy pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
Pierwszym etapem projektu były warsztaty, które odbyły się 27 marca 2015r. Wzięli w nich udział przedstawiciele Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców. Celem spotkania było doskonalenie kompetencji w zakresie podejmowania i podtrzymywania współpracy w szkole.
Efektem udziału w projekcie będzie opracowanie wspólnych zadań w ramach Programu Współpracy. Mamy nadzieję, że stanie się on doskonałym narzędziem do dalszego rozwijania współdziałania: zwiększy aktywność społeczności szkolnej oraz przyczyni się do budowania nowoczesnej szkoły, dającej uczniom możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań.
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!
DEBATA UCZNIÓW
23 kwietnia 2015 r. w sali nr 25 naszej szkoły odbyła się debata uczniów z udziałem 35 przedstawicieli klas III, IV i V. Pisemne zaproszenie na to spotkanie zostało umieszczone na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz odczytane w klasach. Uczniowie i nauczyciele przygotowali odpowiednie warunki: wybrano dużą salę lekcyjną, w której ustawiono w kręgu odpowiednią ilość krzeseł, wydzielono miejsce na pracę w grupach, przygotowano tablice typy flipchart oraz materiały piśmiennicze.
Debatę na temat: Co powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w „NASZEJ SZKOLE”? poprowadziła Pani Zofia Domaradzka- Grochowalska – doświadczony trener, opiekun szkoły w czasie udziału w programie.
Pracowaliśmy w grupach. Każdy zespół zajmował się jednym z problemów:
• Co nam się podoba w naszej szkole?
• Jak wygląda współpraca w szkole?
• Na co mamy wpływ?
• Na co chcielibyśmy mieć wpływ?
• Co nam się nie podoba w naszej szkole?
Wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę grupy: wymieniali spostrzeżenia, dyskutowali oraz wspólnie uzgadniali zapisy. Następnie swoje pomysły przedstawialiśmy na forum.
A oto wyniki debaty:
1. Wybudowanie większej sali gimnastycznej w obu budynkach szkoły.
2. Wybudowanie nowoczesnego boiska obok budynku szkoły przy ul. Kierzkowskiej.
3. Udostępnienie w szkole wi-fi dla uczniów.
4. Powstanie sklepiku szkolnego.
5. Lepsze wyposażenie toalet.
Debata bardzo nam się podobała. Przedstawiliśmy dużo ciekawych pomysłów, które można zrealizować przy współpracy uczniów, rodziców i nauczycieli.
DEBATA NAUCZYCIELI
Dnia 12. 05. 2015 r. odbyła się debata nauczycieli na temat współpracy w naszej szkole. Spotkanie otworzyła wicedyrektor Ewa Kuchniak, która powitała zebranych oraz przypomniała założenia programu „Szkoła współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”. Następnie Pani wicedyrektor przedstawiła cel debaty: Co powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w „NASZEJ SZKOLE”?
W trakcie spotkania nauczyciele pracowali w zespołach; wylosowali pytania pomocnicze, dyskutowali, przedstawiali swoje pomysły i opinie, tworząc plakaty. Następnie sprawozdawca każdego zespołu zapoznał zebranych z wynikami pracy. Nauczyciele mieli możliwość uzupełnienia zapisów wypracowanych przez poszczególne zespoły.
1. Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?:
Co w niej cenimy?
• Wykwalifikowana kadra nauczycielska, otwarta na działania innowacyjne
• bogata oferta zajęć pozalekcyjnych,
• wyposażenie szkoły w sprzęt multimedialny,
• możliwość spędzania czasu w świetlicy szkolnej przed i po zajęciach,
• przyjazna atmosfera w szkole,
• organizacja imprez i uroczystości szkolnych.
Co nam przeszkadza?
• Mała sala gimnastyczna, zajęcia wychowania fizycznego na korytarzu, brak sal do zajęć dodatkowych,
• brak jadalni,
• mała świetlica, mała biblioteka
• brak kodów ksero,
• brak czytnika i kodów w bibliotece.
2. Jak wygląda współpraca szkole ( relacje trzech grup uczniów, rodziców, nauczycieli)?
Mocne strony:
• Organizacja imprez szkolnych,
• konkursy szkolne i międzyszkolne,
• wyjścia i wycieczki szkolne,
• imprezy klasowe,
• dobre wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,
• wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych,
• udział rodziców i uczniów w imprezach organizowanych przez instytucje wspomagające pracę szkoły,
• udział rodziców w lekcjach otwartych.
Słabe strony:
• Niesystematyczna pomoc rodziców w przygotowaniu się dzieci do lekcji,
• brak konsekwencji rodziców w egzekwowaniu działań ustalonych z wychowawcą,
• przedłużanie przez rodziców czasu pobytu dziecka w świetlicy,
• brak inicjatyw ze strony rodziców w organizację imprez klasowych.
3. W jakim stopniu jesteśmy odpowiedzialni z naszą szkołę?
Wygląd zewnętrzny – pomagamy w utrzymaniu porządku, zapobiegamy dewastacji infrastruktury i terenu, dbamy o wystrój sal lekcyjnych i korytarzy.
Wyniki nauczania –podczas zajęć realizujemy podstawę programową, w celu uatrakcyjnienia zajęć stosujemy nowoczesne technologie i różne metody nauczania, przeprowadzamy testy i sprawdziany kompetencji – analizujemy ich wyniki i wyciągamy wnioski do dalszej pracy.
Zajęcia dodatkowe – prowadzimy zajęcia, które są zgodne z oczekiwaniami uczniów i rodziców: wyrównawcze, sportowe, teatralne, przedmiotowe, zainteresowań.
Bezpieczeństwo – opracowaliśmy i przestrzegamy Procedur bezpieczeństwa, czynnie dyżurujemy w czasie przerw śródlekcyjnych, przestrzegamy regulaminu wyjść i wycieczek, zapoznajemy uczniów z przepisami BHP na pierwszych lekcjach w każdym nowym roku szkolnym oraz w trakcie jego trwania, propagujemy hasło: Bezpieczna droga ucznia do szkoły i do domu, , cyklicznie organizujemy akcje: Bezpieczne Ferie, Bezpieczne Wakacje, Dni Bezpiecznego Internetu oraz imprezy w ramach programu BRD.
Imprezy i działania okazjonalne – jesteśmy organizatorami i współorganizatorami imprez cyklicznych, np.: Festyn rodzinny, Pasowanie na ucznia oraz imprez bibliotecznych, świetlicowych, sportowych, konkursów międzyszkolnych i szkolnych.
Strona internetowa – systematyczne aktualizujemy treści, umieszczamy nowe wpisy i zdjęcia, modernizujemy i uatrakcyjniamy grafikę strony.
Wizerunek – dbamy o dobry wizerunek szkoły na terenie regionu, miasta, godnie ją reprezentując podczas uroczystości, imprez i konkursów.
Aktywność w środowisku lokalnym – uczestniczymy w działaniach na rzecz środowiska – organizujemy festyny, akcje, konkursy oraz imprezy, na które zapraszamy mieszkańców miasta.
4. Jak możemy współdziałać, angażować się w życie szkoły, jakich efektów oczekujemy?:
• Organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych,
• organizowanie imprez, wycieczek, wyjść kulturalnych,
• warsztaty dla rodziców, dzieci i nauczycieli organizowane przez nauczycieli,
• współpraca ze środowiskiem lokalnym, mediami, władzami samorządowymi,
• prowadzenie akcji na rzecz szkoły,
• konsultacje z rodzicami, dyżury nauczycieli
• przeprowadzanie ankiet na temat potrzeb wśród rodziców i dzieci:
współdziałanie, angażowanie się i inicjowanie konkretnych działań na rzecz szkoły,
sponsoring (nagrody rzeczowe, wycieczki, wyposażenie sal, stroje, bilety, dekoracje)
pozytywne opinie na temat szkoły w środowisku,
satysfakcja z podjętych działań.
5. Co możemy i chcielibyśmy zmienić w naszej szkole – działając wspólnie? W jakiej szkole chcielibyśmy się uczyć, gdyby nic nie ograniczało naszej wyobraźni?
• Wybudowanie nowej sali gimnastycznej i łącznika z dodatkowymi salami lekcyjnymi,
• kody do ksero dla wszystkich nauczycieli,
• wolontariat rodziców w czasie imprez i uroczystości,
• wspólne organizowanie akcji: aukcje, kiermasze, loterie,
nowa elewacja, boisko i sala gimnastyczna w szkole przy ulicy Kierkowskiej,
• zadaszenie miejsca przeznaczonego na miasteczko drogowe,
• dokończenie budowy wjazdy do szkoły,
• nowe nagłośnienie,
• zakup drukarki dla nauczycieli.
Podsumowaniem debaty było przyjęcie wniosków, czyli najczęściej wymienianych pomysłów dotyczących zmian:
• wybudowanie nowej sali gimnastycznej i łącznika z dodatkowymi salami lekcyjnymi,
• większe zaangażowanie rodziców w życie szkoły poprzez przedstawianie inicjatyw dotyczących organizacji imprez klasowych i szkolnych.